Lakierowanie proszkowe a tradycyjne – wady i zalety obu metod

Czy stanąłeś kiedyś przed wyborem metody nanoszenia powłok koloru na elementach produkcyjnych, meblach czy samochodzie? Jeśli tak to z pewnością zastanawiałeś się, która technika malowania będzie bardziej odpowiednia, ekonomiczna czy chociażby szybsza. Na jaki rodzaj malowania obecnie stawiać? Jakie są różnice i jakie korzyści z obu metod? To właśnie dzisiaj postaramy się wyjaśnić.

Co to jest malowanie proszkowe?

Lakierowanie proszkowe jest techniką tzw. malowania na sucho i dzięki swym atutom króluje dziś, jeśli chodzi o nanoszenie powłok w przemyśle także tym motoryzacyjnym. Na czym polega ten rodzaj malowania, dla wielu osób wciąż jest jeszcze zagadką. Przede wszystkim od malowania tradycyjnego różnicuje je rodzaj farb. Jak sama nazwa wskazuje, jest to malowanie za pomocą farb w proszku. Posiada ona właściwości fizykochemiczne, dzięki którym zyskuje przyczepność do podłoża. Działa to w ten sposób, że przy wykorzystaniu specjalnych natrysków nanosi się cząsteczki farby na uprzednio przygotowany i oczyszczony element. Następnie umieszcza się go w piecu konwekcyjnym i poddaje działaniu wysokich temperatur w celu utwardzenia powłok.

Zalety i wady malowania proszkowego

Główne zalety malowania proszkowego:

  • Powłoki wykazują większą trwałość. Są ona bardziej odporne na ściernie oraz w mniejszym stopniu korodują.
  • Za pomocą lakierowania proszkowego można uzyskać dużo lepszy efekt wizualny niż w przypadku tradycyjnej metody lakierowania. Kolory są dużo bardziej nasycone, a powłoki nie łuszczą się i nie matowieją z czasem.
  • Lakierowanie proszkowe jest bardziej ekonomiczne. Przez to, że dłużej zachowują trwałość i estetyczny wygląd, elementy rzadziej wymagają ponownego pomalowania. Dzięki temu, że farby mają postać proszku, znaczną część farby można odzyskać.
  • Dużo większe bezpieczeństwo dla ludzi i środowiska. Farby
    w proszku nie emitują takiej ilości oparów związków organicznych oraz generuję niewielkie ilości odpadów.

Wady malowania proszkowego:

  • Największą wadą jest wąskie zastosowanie, jeśli chodzi o rodzaj materiału malowanego elementu. Wykorzystywana jest do pokrywania elementów metalowych, głównie stali, aluminium, a także żeliwa oraz mosiądzu.
  • Efekt końcowy w dużej mierze zależny jest od odpowiedniego oczyszczenia i przygotowania elementu do malowania właściwego.
  • Do zastosowania tej metody malowania konieczny jest odpowiedni sprzęt w postaci linii lakierniczej.

Czym jest lakierowanie tradycyjne?

Jeszcze kilkanaście lat temu była to najbardziej powszechna metoda nanoszenia koloru. Tę technikę zna chyba każdy z nas. Polega ona na nanoszeniu płynnej farby na malowany element przy wykorzystaniu specjalnego pistoletu natryskowego. Bardzo ważnym elementem całego procesu malowania na mokro jest odpowiednie przygotowanie elementu. Dobrze oczyszczona powierzchnia będzie wpływać na lepszą przyczepność farby raz jej trwałość. Końcowym etapem malowania tradycyjnego jest wysychanie farby. Następuje ono samoistnie lub też za pomocą wysokiej temperatury.

Zalety i wady malowania tradycyjnego

Zalety lakierowania na morko:

  • Malowanie na morko ma dużo większe zastosowanie. Jest zatem bardziej uniwersalne i można je wykorzystać do pomalowania elementów z różnych materiałów takich jak np. drewno czy plastik.
  • Lepsza dostępność  tej metody w niewielkich warsztatach, ze względu na brak konieczności posiadania specjalnej linii jak w przypadku malowania proszkowego.

Wady malowanie na morko:

  • Trwałość powłok jest znacznie mniejsza niż w przypadku malowania na sucho. Powłoki dużo szybciej i łatwiej ulegają uszkodzeniom.
  • Wysoka szkodliwość dla ludzi i środowiska. Tradycyjne lakiery emitują dużo szkodliwych związków organicznych, które stanowią zagrożenie dla zdrowia ludzi.
  • Efekty wizualne z czasem stają się coraz gorsze. Ze względu na czynniki atmosferyczne lakier matowieje, a kolory płowieją.

Czy ten post był pomocny?

0 / 5. 0

Bądź pierwszym, który oceni!

Nasza oferta