Spawalnictwo w przemyśle okrętowym

Spawanie, czyli łącznie elementów za pomocą spoiny jest wykorzystywane w wielu branżach. Jest to bardzo trwały sposób łączenia ze sobą elementów, który zapewnia bezpieczeństwo ich użytkowania. Dlatego często stanowi on najlepszą alternatywę dla innych metod takich jak połączenie śrubowe czy nawet klejenie metalu. Niejednokrotnie jest również jedyną możliwą do zastosowania metodą połączenia. Tak właśnie wygląda spawalnictwo okrętowe. Podczas budowy okrętów w ten sposób scala się ze sobą poszczególne ich elementy.

spawalnictwo okrętowe - co warto wiedzieć?

Jak wygląda spawalnictwo w przemyśle okrętowym?

Przemysł okrętowy opiera się na budowie statków, naprawie, a także ich likwidacji. Poszczególne elementy statku produkuje się w zakładach, natomiast w samej stoczni montuje się te elementy.
W stoczniach buduje się statki wycieczkowe, transportowe, okręty wojenne. Dlatego tak istotną rolę w tym przemyśle stanowi sposób, w jaki buduje się statki. Muszą one spełnić określone wymogi, być bezpieczne i trwałe.

Spawanie okrętowe w stoczni

Wymogi co do budowy statków czy to przewozowych, czy też transportowych określane są przepisami prawa krajowego i międzynarodowego. Bezpieczeństwo na morzach i oceanach stanowi tutaj priorytet. Dlatego spawalnictwo w przemyśle okrętowym musi być przeprowadzane w odpowiedni sposób przy zachowaniu określonych procedur spawalniczych. Do łączenia elementów statków stosuję się zarówno metodę ręczną, jak i automatyczną w zależności od potrzeb. Łączone są zarówno elementy kadłubowe, brzegi statku, czyli ogromne elementy konstrukcyjne, gdzie spaw musi być bardzo trwały i odporny na czynniki zewnętrze oraz mechaniczne, a także mniejsze elementy wymagające zastosowania bardzo precyzyjnego łączenia.

Większe elementy, zwłaszcza te płaskie na etapie prefabrykacji z powodzeniem spawane są przy wykorzystaniu zautomatyzowanych systemów spawalniczych. Nowoczesne technologie w tym zakresie dają duże możliwości zminimalizowania kosztów produkcji statku, czasu potrzebnego do jego zbudowania oraz wystąpienia ryzyka błędu spawalniczego. Jednak pełne wykorzystanie nowoczesnych technologii podczas montażu statku w stoczni jest rzadko stosowane i dość ograniczone ze względu na spore bariery konstrukcyjno-materiałowe oraz technologiczne. Dlatego ważne jest, aby w procesie półautomatycznego i ręcznego spawania elementów statku zachować najwyższą jakość spoin. Od jakości wykonywanych na statku prac spawalniczych — zwłaszcza w obrębie kadłuba, zależy poziom bezpieczeństwa oraz jego możliwości eksploatacyjne.

Uprawnienia spawalnicze

W związku z tym, że budowa jednostek pływających wiąże się ze specjalnymi potrzebami i wymogami, również osoby wykonujące usługi spawalnicze na statkach powinny posiadać odpowiednie uprawnienia. W Polsce za nadzór nad budową statków, okrętów, jachtów i łodzi motorowych sprawowany jest przez Polski Rejestr Statków, który to również certyfikuje spawaczy okrętowych. Aby uzyskać takie uprawnienia, najpierw należy odbyć szkolenie w określonym procesie spawania, a następnie przejść teoretyczny i praktyczny egzamin kwalifikacyjny, przeprowadzany pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków. Jednostka ta ma prawo do akceptacji uprawnień spawaczy wydanych przez inne ograny takie jak EN, ISO czy AWS przy wcześniejszym przedstawieniu takowych do oceny PRS.

Próby spawalnicze

Spawalnictwo okrętowe ze względu na specyfikę i potrzeby musi spełniać surowe wymogi bezpieczeństwa, również w zakresie materiałów dodatkowych produkcji statku, czyli drutu do tworzenia spoin. W Polsce nadzór nad dokumentacją, uznaniem wytwórni konstrukcji spawanych, technologiami spawalniczymi sprawuje Polski Rejestr Statków. Próby spawalności dotyczą stali walcowanej, stali kutej, staliwa oraz stopów aluminium — jeśli te materiały są wykorzystywane do konstrukcji spawanych. Badania te przeprowadza się z wykorzystaniem tych metod, które mają być wykorzystane do późniejszego spawania konstrukcji.

Czy ten post był pomocny?

3.7 / 5. 3

Bądź pierwszym, który oceni!

Nasza oferta