Terminy realizacji usług w branży obróbki metalu? Czyli, od czego zależy czy Twoje zlecenie będzie na czas.

 W każdej gałęzi gospodarki, zarówno w przemyśle, handlu, jak i usługach specyfika pracy warunkuje czas potrzebny na realizację zlecenia. W przypadku produkcji, czy niektórych usług zazwyczaj potrzeba będzie więcej czasu na wykonanie produktu bądź usługi. A jak to jest w branży obróbki metalu? Jeżeli się w niej orientujesz lub jesteś zleceniodawcą w takich firmach, to pewnie spotkałeś się różnymi terminami realizacji zleceń. Być może nie raz okazało się, że termin wykonania zlecenia nieco odciągnął się w czasie, albo od początku był wydłużony. Dzisiaj opowiemy nieco więcej o tym, co może wpływać na przesunięcia w terminie realizacji zleceń. Podpowiemy również, na co zwrócić uwagę, przy składaniu zamówienia, aby zostało ono szybciej obsłużone.

Profesjonalna obróbka stali, a procesy produkcyjne

W każdej firmie działania opierają się na pewnych procesach. Jednak w przedsiębiorstwie, szczególnie takim, w którym tworzy się różne produkty, czy świadczy szeroki zakres usług, te procesy produkcyjne powinny być usystematyzowane. Dokładnie tak jest w firmach zajmujących się obróbką metali. Istotne jest, aby poszczególne etapy produkcyjne były odpowiednio zaplanowane. Początek pracy nad zleceniem rozpoczyna się od wykonania projektu i zaprogramowania maszyny. Konieczne jest zaplanowanie działań tak, by prace nad zleceniami przechodziły płynnie i nie blokowały wzajemnie kolejnych etapów. W momencie, kiedy klient składa zamówienie na cięcie laserem i gięcie blach CNC, a inny na dwie poprzednie usługi oraz np. na spawanie, należy wziąć pod uwagę wielkość zleceń i zaplanować to, tak by spawacz miał czas na wykonanie swojej pracy.

 Przemyślane rozłożenie maszyn, linii produkcyjnych, dostosowanie stanowisk pracy, rozplanowanie przestrzeni magazynowej — to również ważny aspekt. Wszystko to będzie miało istotny wpływ na płynność procesu produkcyjnego.

Czynniki niezależne

Niezależnie od tego, czy zamawiasz w dużej, czy w małej firmie, czy zlecenia są mniejsze, czy wielkoseryjne, zawsze mogą zaistnieć sytuację, które spowodują opóźnienie w realizacji zlecenia. Nie wnikające jednocześnie z błędu bądź niedopatrzenia firmy wykonującej usługę. Należą do nich:

  • Dostępność materiałów — niekiedy na rynku jest tak duże zapotrzebowanie na dany rodzaj stali, że zaczyna pojawiać się problem z możliwością szybkiego zamówienia materiału. Zdarza się wówczas, że jest on dostarczany z odległych miejsc, bądź też po prostu trzeba czekać, aż będzie on dostępny. Takie sytuacje właściwie na samym początku blokują cały proces realizacji zlecenia.
  • Dostępność maszyn i narzędzi — inaczej moce przerobowe, jakimi dysponuje firma. Należy brać pod uwagę, że w pewnych okresach chwilowo wzrasta ilość zamówień. Na przykład okresie przedświątecznym z uwagi, na dłuższą przerwę w pracy, firmy zaopatrują się wcześniej. To powoduje, że od początku czas realizacji zlecenia jest wydłużony.
  • Awaryjność maszyn — urządzenia, na których pracuje się większość doby, szybciej się zużywają i są bardziej podatne na awarię i konieczność serwisowania. Oczywiście w takiej sytuacji, firma rozkłada pracę na pozostałe maszyny lub powinna zapewnić sobie urządzenie zastępcze. Nie zmienia to jednak faktu, iż taka awaria jest zazwyczaj losowa, a zmiana organizacji pracy wydłuża obsługę bieżących zleceń.

Na co zwrócić uwagę?

Co w takim razie jako klient możesz zrobić, by proces realizacji Twojego zlecenia przebiegł sprawniej? Poza odpowiednim rozeznaniem rynku i wyborem firmy dobrze zorganizowanej zorientuj się, czy materiał, z którego chcesz wykonać produkt, jest dostępny. Niekiedy zdarza się, że klient potrzebuje nietypowy, rzadko zamawiany rodzaj blachy, którego nawet dostawca nie ma na stanie. Jeżeli zależy Ci na szybkim wykonaniu usługi, zapytaj o ewentualny czas potrzebny na dostawę tego konkretnego rodzaju materiału.

To, co jeszcze możesz zrobić, to upewnij się, że przesyłasz pełną dokumentację dotyczącą zlecenia i co ważne, niezawierającą błędów. Usprawni to znacznie pracę, na etapie projektowania i programowania. Wyeliminuje to również ryzyko błędu (przynajmniej z Twojej strony), który skutkować będzie koniecznością wykonania zlecenia jeszcze raz.

Czy ten post był pomocny?

0 / 5. 0

Bądź pierwszym, który oceni!

Nasza oferta