Spawanie metodą TIG oraz MIG/MAG – zalety, wady i zastosowania

Co dowiesz się z artykułu:

Zespalanie ze sobą dwóch lub więcej kawałków tego samego materiału jest dziedziną wymagającą dużej wiedzy, umiejętności i precyzji. Od tych czynników zależy zarówno trwałość, estetyka zespalanego elementu oraz bezpieczeństwo jego użytkowania. Jedną za najpowszechniejszych metod łączenia jest spawanie. Każdy spawacz musi staranie dopasowywać technikę do danego rodzaju materiału i efektów, jakie zamierza uzyskać. Jakie są metody spawania i którą z nich stosować w zależności od potrzeb? Jakie mają wady, a jakie zalety? To postaramy się wyjaśnić w tym artykule.

Na czym polega proces spawania?

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, spawanie polega na łączeniu ze sobą elementów metalowych. Odbywa się to poprzez nagrzanie (za pomocą łuku spawalniczego) miejsca  przyszłego łączenia przy wykorzystaniu spoiwa (drutu spawalniczego) lub bez niego. Obecnie najpopularniejszymi metodami spawania są TIG oraz MIG/MIG. Szczególnie często na tych technikach opierają się usługi spawalnicze, świadczone w zakładach zajmujących się profesjonalną obróbką metalu.

Spawanie metodą TIG

TIG (Tungsten Inert Gas) jest metodą spawania, podczas której wytwarzany jest łuk elektryczny za sprawą nietopliwej elektrody wolframowej w osłonie gazów obojętnych (argon, hel lub ich mieszanki). Jest ona stosowana do spawania automatycznego lub ręcznego i można nią łączyć materiały przez ich wzajemne stapianie. W niektórych przypadkach należy użyć materiału dodatkowego, który dodaje się ręcznie do jeziorka spawalniczego. Za sprawą metody TIG można uzyskać spoinę o wysokiej jakości i czystości, dlatego bardzo dobrze nadaje się ona do łączenia stali nierdzewnej oraz aluminium i stopów aluminium.

Zaletami metody spawania TIG są:

  • Bardzo dobra jakość połączeń przy jednoczesnym zachowaniu wydajności spawania
  • Spawanie elementów o różnej grubości – poniżej 1 mm do ok. 10 mm
  • Możliwość wykonywania pracy w różnych pozycjach
  • Bardzo duża kontrola nad precyzją procesu spawania
  • Możliwość spawania różnego rodzaju materiałów i stopów
  • Powstawanie znikomej ilości żużla

Wady metody TIG to:

  • Konieczność stosowania osłon podczas spawania przy otwartej przestrzeni
  • Mniejsza wydajność w przypadku spawania ręcznego
  • Jakość spoin jest zależna od zdolności spawacza

Spawanie metodą MIG/MAG

Spawanie MIG (Metal Inert Gas) odbywa się za pomocą elektrody topliwej
w osłonie gazów chemicznie obojętnych (hel, argon), natomiast metoda MAG (Metal Active Gas) w osłonie gazów aktywnych (CO2 lub jego mieszaniną z argonem). Łączenie następuje wskutek wysuwania się drutu spawalniczego, który miesza się ze stapianym materiałem. W trakcie całego procesu doprowadzany jest gaz osłonowy, który ma za zadanie chronić jeziorko spawalnicze i chłodzić uchwyt. Te metody spawania nadają się do spajania większości materiałów, przy zastosowaniu odpowiednich elektrod i gazów osłonowych. Są najczęściej stosowane przy pracach montażowych i technologicznych.

Zalety metod MIG/MAG:

  • Wysoka wydajność spawania.
  • Dobra jakość spoiny.
  • Spawanie materiałów o szerokim zakresie grubości.
  • Możliwość pracy w różnych płaszczyznach.
  • Stabilność pracy oraz powtarzalność wyników w przypadku zautomatyzowania.

Wady spawania MIG/MAG:

  • Konieczność stosowania osłon podczas spawania na otwartej przestrzeni.
  • Przy osłonie CO2 może wystąpić rozprysk metalu (MAG).
  • Konieczność przygotowania brzegów w spawanych elementach.
  • W przypadku spawania półautomatycznego, jakość uzyskanych połączeń w dużej mierze zależna jest od umiejętności spawacza.

Którą metodę spawania wybrać?

Zarówno spawanie techniką MIG/MAG oraz TIG to metody, które zyskały uznanie i są na szeroką skalę wykorzystywane w branży przemysłowej, architektonicznej czy mechanicznej. W prężnie rozwijających się sektorach automatyki i robotyki większe zastosowanie dla wielu zleceń będzie miała metoda MIG/MAG. Będzie ona lepszym wyborem wszędzie tam, gdzie produkcja jest seryjna,a wydajność metody jest ważnym aspektem. Nie bez znaczenia są również gabaryty. W zasadzie w przemysłach takich jak motoryzacyjny, okrętowy czy taboru kolejowego nie ma mowy o stosowaniu innej metody spawania jak właśni MIG/MAG.
W przypadku łączenia ze sobą elementów metalowych o dużych wymiarach z pewnością wykorzystanie techniki MIG/MAG będzie korzystniejsze. Natomiast wszędzie tam, gdzie górę bierze estetyka łącznia oraz tam, gdzie spawane elementy to pojedyncze sztuki o niewielkich wymiarach metoda TIG bije wszystkie inne.

Czy ten post był pomocny?

4.6 / 5. 32

Bądź pierwszym, który oceni!

Nasza oferta